Handige tools voor een betere focus
Je kent het vast wel; volle agenda, je rent van overleg naar teams call, de deadlines hangen dreigend boven je werkdag en ook thuis ‘moet’ je van alles doen. Welke duurzame tools kun jij inzetten om meer werkplezier te krijgen?
Binnen deze blog geef ik je een aantal trucjes om je werkervaring te peilen en om stress te verminderen. Meer inzicht in je werkervaring helpt je te focussen op de positieve dingen in je werk. Ons brein focust namelijk het liefste op de negatieve dingen. Ook kun je actie ondernemen waar nodig, in plaats van je maar te laten meeslepen door de waan van de dag.
Maak categorieën aan
Allereerst ga jij de dingen die jij meemaakt categoriseren in twee groepen: hindernissen en grondstoffen. Hindernissen zijn aspecten van jouw werkervaring die een positieve ervaring in de weg staan. Grondstoffen zijn aspecten van diezelfde werkervaring die je positieve werkervaring juist brandstof geven.
Het doel is om de hindernissen zoveel mogelijk te verlagen of zelfs te verwijderen terwijl je de grondstoffen vergroot en uitbreid.
Hindernissen en grondstoffen
Binnen de hindernissen en grondstoffen zijn er vier categorieën waarin je deze kunt onderverdelen. Deze categorieën helpen je op weg maar zijn geen strakke kaders. Twijfel niet te veel in welke categorie iets hoort en probeer niet koste wat het kost in elke categorie wat te schrijven. Soms is iets er wel en soms niet.
Deze categorieën zijn taak, relationeel, organisationeel en persoonlijk.
Voorbeelden van taak hindernissen/grondstoffen zijn bijvoorbeeld:
- Klantencontact
- Administratieve klussen
- Deadlines
- Creatief bezig zijn
- Afwisseling
- Uitdaging
Dit kunnen allemaal grondstoffen zijn die jou een positieve werkbeleving geven. Maar ze kunnen ook een hindernis opleveren. Waar bijvoorbeeld administratie voor de een, een hindernis is, kan het voor een ander een grondstof zijn.
- Relationelehindernissen en grondstoffen zijn aspecten die te maken hebben met ons contact met andere mensen.
- Contact met klanten
- Complimenten
- Negatieve relatie met je leidinggevende
- Gezellig team
- Goede samenwerking
- Organisationele hindernissen en grondstoffen zijn aspecten van de organisatie die je werkervaring kunnen voeden of hinderen.
- Goede software pakketten
- Vastlopende computers
- Waarden en normen van de organisatie
- Persoonlijke ontwikkeling
- De laatste categorie is persoonlijk. Ons persoonlijke leven heeft een grote impact op onze werkervaring. Als we dit kunnen herkennen en in kaart kunnen brengen, dan kunnen we hier veel beter mee om gaan.
- Zelfvertrouwen
- Werk-privé balans
- Slaaptekort
- Fysieke en mentale gezondheid
Handvatten:
De onderstaande tabel geeft je handvatten om je eigen werkervaring in kaart te brengen. Vul bij de verschillende categorieën (mits ze van toepassing zijn) in wat jij ervaart in je werk.
Als je deze onderdelen van jouw werkervaring hebt ingevuld dan kun je ze één voor één langs gaan en bekijken of je hier iets mee kan. Bijvoorbeeld, zou je met een collega taken kunnen ruilen waar jij energie van krijgt en zij niet, waardoor jij je grondstoffen uitbreid? Of kun je bij het management gaan praten over een nieuw softwarepakket waardoor jij beter je taken kunt uitvoeren? Staat jouw persoonlijke onzekerheid je in de weg? Misschien is er ruimte voor een coach die je hier mee op weg kan helpen? In de OOPKOP marktplaats vind je talloze experts die je kunnen helpen.
TIP:
Vergeet vooral de menselijke onderdelen van je werk niet. Onderzoek geeft aan dat deze sociale aspecten de grootste (negatieve en positieve) impact hebben op je werkervaring. Ga dus het oplossen van een conflict niet uit de weg en investeer een extra tien minuten in een kopje koffie of wandeling met een collega.
De kracht van de herhaling
Plan een half uur per maand in om dit proces te herhalen. Je zult merken dat dit steeds makkelijker gaat en dat je ook beter in staat bent deze aspecten van je werkervaring te identificeren op het moment dat je ze ervaart. Hierdoor kun je sneller reageren en blijft een positieve werkervaring, altijd jouw focus.